Konsten att få hjälp på vårdcentral.

Idag var jag på vårdcentralen.
Jag hade en inbokad tid för att kolla upp mina leder och mina halsmandlar. Dessa saker är något jag haft problem med under många många år. Nu har jag fått nog så nu vill jag ha ett slut på detta.

Tyvärr så fick jag den mest oengagerade läkaren någonsin. Hon ställde några frågor, tittade på mitt knä och då hon inte hittade det hon ville hitta (?) så fanns det tydligen inget mer att göra. Förutom att skicka mig att ta några blodprover, som hon aldrig berättade för mig vilka prover det var och vid det laget var jag så upprörd och nära tårar att jag inte kom fram till den frågan.

Halsmandlarna kollade hon också och konstaterade att de var stora. Så de gjorde ett test där, men då de inte visade något så var det slut med det.

Hon sa åt mig att äta ipren för mina leder, speciellt nu när jag har ont i knäet. Inte hur mycket jag ska äta eller hur länge, utan bara att jag ska äta det. Men då mina halsmandlar är för stora för att kunna äta såna stora tabletter så sa jag det till henne varav hon började bläddra i en bok och mumlade lite och avslutade efter ett tag med. Ät ipren.

Om två veckor så ska alla provsvar ha nått läkaren, men hon hör bara av sig om det visade något.

Vilket innebär att om jag inte har några av sjukdomarna som hon kollade nu, så får jag klara mig utan deras hjälp.


Jag var så arg när jag gick därifrån, önskar jag hade kunnat säga ifrån på skarpen, att det inte är okej att behandla patienter på det sättet. Men sån är inte jag. Jag klarar inte det, utan behöver i alla fall en stund att få fundera igenom allt och sedan få säga ifrån. Tyvärr så har man inte alltid den tiden. Men jag ska definitivt se till så jag får en annan läkare nästa gång, om jag någonsin går tillbaka dit...


Så konsten att få hjälp på vårdcentraler är något jag inte lärt mig ännu. De erfarenheter jag har från såna ställen är inte särskilt positiva och det krävs oftast att man är frisk för att orka kämpa för att kunna få någon hjälp där, men då är man ju sällan där...


Nu ska jag ta en paus från vårdcentraler ett tag. Jag ska äta min kladdkaka och försvinna in i en bok eller tv och bara ha en skön, avkopplande kväll.


Håll dig frisk är mitt tips. Det ska jag försöka. Ska göra mina knäövningar som syster gett mig.

Adjö.


Kommentarer
Ellinor

Du har rätt att ställa krav, boka en ny tid på Vårdcentralen och be om en annan läkare, eller byt vårdcentral - det kan man göra via vårdvalen.

Jag har slussas mellan tre oengagerade läkare på vårdcentralen här hemma sen i oktober så har fått nog och ringt direkt till sjukhuset nu. Man får kriga lite för att få hjälp :)

Ring tillbaka om två veckor och be om att får provsvaren - det kan hon ju inte neka dig.

Trevlig helg!

Kram!

2011-02-12 @ 12:15:33
URL: http://www.ellinor.net


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Superwoman

Superwomans resa genom livet.

RSS 2.0