Vitsen med arbete.

Har haft ännu en av mina tusentals diskussioner om arbete. Jag vet att varje dag inte är toppen när man arbetar, det är det inte oavsätt vad man gör. Jag vet allt sånt där, men det jag inte förstår är varför man ska stå ut med arbeten som inte ger mig inspiration. Jag vet att jag inte behöver göra det, hitta nåt som kan inspirera dig så kan du släppa det som inte inspirerar dig.

Det jag inte vet är vilket jobb som skulle inspirera mig, vilket jobb som är det perfekta jobbet för mig. Mitt drömjobb.

Den enda uttalade "dröm" jag haft är "dagmamma och bo på landet" - mest framför allt för att min storasyster sa att hon ville det. Vill storasyster det, så vill jag det. Men så blev vi äldre och hon blev sjukgymnast. Plötsligt vill jag inte samma som henne och jag vet inte alls vad jag vill.

"Men vad är du intresserad av då" frågar dom.

Ena dagen så är det det ena, den andra dagen det andra. Men mitt starkast genomgående intresse är musik, att sjunga. Men det betyder ju inte att jag ska bli artist eller så för det. Man har ju sett idol...

Det som kommer efter det, men med ett litet glapp mellan, är teater. Men just en liten del av teatern, närmare sagt humoristisk teater. Känner du någon med bra idéer att skapa det nya galenskaparna med mig? Idéer kanske finns, ibland, men att göra något av det hela... det saknas.

Sen så är det ett stort glapp och så kommer några små intressen som till exempel foto och djur.

Någon som kan bygga ihop dessa ämnen och göra det perfekta jobbet åt mig och ge mig en anställning?


Jag har svårt att motivera mig att arbeta med något som inte ger tillbaka lika mycket som jag ger. När man arbetar så är det så mycket tid av ens liv som går åt till arbetet så jag klarar inte av att ge så mycket utan att få tillbaka.

Men det jag börjar förstå, men vill inte, är att man måste bara bita ihop och stå ut ändå, om man nu inte har det perfekta jobbet som ger tillbaka mer än man ger (fastän inte ens det perfekta jobbet är perfekt jämt).

För så länge jag inte vet vad jag vill göra så får jag stå ut, och söka vidare.


Önskar bara jag kunde se meningen med det hela, förutom att man får lön varje månad.


Detta är min åsikt, varje gång jag nämner den så blir det starka diskussioner. De gör mig lika trött varje gång.
Önskar jag kunde förstå hur alla andra gör, så jag kunde släppa dessa tankar.

Jo, jag ska bara se de bra sakerna med arbetet... pengar, folk är trevliga (för det mesta) och jag får erfarenhet...

Längtar bara tills pengar kommer på sista plats. Det är min önskan.




Godnatt.



Kommentarer
Syster

Jag känner igen dina tankar - ibland funderar jag också vad man ska göra för att känna mer inspiration av arbetet. Vissa dagar känns det som att man ger hur mycket som helst och inte får något tillbaka. Sen helt plötsligt kommer det en dag då det känns helt rätt.

Det är svårt att komma på vad som skulle vara drömjobbet - jag har inte heller kommit på det, även om jag ändå känner att jag (för det mesta) är på rätt spår i alla fall. Du får helt enkelt försöka olika jobb under olika perioder så kanske du kan få lite ledtrådar längs vägen.

Sen har du ju haft en ovanligt tuff vecka på jobbet, så förhoppningsvis börjar det snart kännas bättre, även om det inte är 100% rätt...

2010-09-19 @ 22:02:40
URL: http://saraspyssel.blogspot.com
Anonym

tyvärr lever vi i en värld då pengar aldrig kan komam sist =(

2010-09-20 @ 11:07:00
Elin

sitter precis med samma funderingar själv... önskar också att jag kunde hitta rätt snart!

2010-10-08 @ 18:27:55


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Superwoman

Superwomans resa genom livet.

RSS 2.0