Iakttagelser.


Mobiltelefonen meddelar att jag fått ett sms.
Det är från en vän som varit hos mig under kvällen. "Det brinner i Rosengård" är allt som står. Jag kan höra uppgivenheten och näst intill likgiltigheten som ligger bakom sms:et. Hon bor där, i Rosengård. Hon får höra talas om och se en del som händer där. Det har blivit en sådan vanlig företeelse att det lika gärna kunnat stå "Det regnar i Rosengård" i sms:et. Vi läser i tidningen var och varannan dag om misshandel, överfall, brand, m.m. i Rosengård.  Det blir en del i vardagen så att man till sist bara rycker på axlarna.




Har tidigare nämnt kylan här. Att jag sitter i ett kallt rum och fryser om dagarna. Nu skulle jag ästan vilja påstå att det rummet är ett av de värmare som jag vistas i. Hade denna skola funnit i de mer nordligare delarna av Sverige hade den nästan fått stängas av (inte för att de någonsin hade gjort det, man hade fått sitta med täckkläder istället). De har börjat renovera skolan, och i en del av skolan är det så kallt att det vore nästan varmare att ha lektioner utomhus. Är kanske inte riktigt lika kallt i klassrummen som i korridorerna, men någon måtta måste det väl vara. Det finns några ur personalen som har arbetsrum där. De har det inte bekvämt nu, det är riktigt kallt. Det kallas Sibirien nu.
Isolering har inte varit prio ett här.



Jag undrar hur mycket kläder jag skulle behöva ha på mig för att klara mig en hel arbetsdag från att frysa. Vinterkläder motsvarande  -20 norrlänska grader?


När är det sommar i Skåne? Än är det bara vår, det känns i luften. Jag har fortfarande vantar när jag cyklar, men så har jag ju också ingen blodcirkulation i mina händer. Hur många varma dagar i rad måste det vara för att man ska kalla det sommar? Eller har de ett annat sätt att avgöra det hela på?

Idag släpps korna ut här nere. Lyssnar på utsläppet live på P4.

Även jag släpps ut, till sist, efter lång väntan. Men fångas in imorgonbitti igen. 

Till midsommar får jag göra glädjehoppen i friheten.


Kommentarer
Anonym

Saxat från SMHI:s sida: Sommar enligt meteorologisk definition = Dygnsmedeltemp över 10°C, 5 dygn i sträck.

Så nu vet du..

2009-04-20 @ 20:47:16


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Superwoman

Superwomans resa genom livet.

RSS 2.0