Fenomenet Park

Det där med parker överallt har aldrig riktigt kommit in i mitt liv förrän nu då jag flyttat hit till Malmö.
Det finns en park i vart och varannat gatuhörn. Är detta på grund av att det inte finns någon "naturlig" natur i närheten som man behöver ha parker utsatta här och var så man ska få se ett och annat träd ändå?

Parker finns det så många olika sorter av, alla har sin egen inriktning på vilka behov parken ska uppfylla och hur den ska vara formad. Här är det dessutom inte "vanliga" träd i parkerna heller, ni vet, i min värld så är vanliga träd björkar, granar och tallar. Här är det bokar (böcker?) i varje park. Annorlunda träd i mina ögon, men väldigt fina ändå.

Ikväll gick vi igenom slottsparken, för vi fick höra från Tomas att det var väldigt fint där. De hade lagt ner en del möda på att göra parken fin och speciell för denna högtid, Alla helgonsdag. Det fanns blinkande lampor, träd upplysta i olika färger och på en plats i parken hade de något slags uppspel, det var träd som lystes upp i olika färger till olika ljud, som kanske skulle vara någon slags berättelse eller så. Det var häftigt i alla fall..

Parken var stor och på utkanten av den rinner en å, som går igenom hela staden och som man på somrarna kan åka runt i med trampbåt. Det var väldigt fint i parken, så dit ska jag gå en annan kväll med kameran.



På tal om ljus så fick jag julstämning häromdagen när jag gick igenom stan på kvällen. Det lyste lampor av olika slag här och var och det blev så stämningsfullt i mörkret så det kändes som jul. :)

Nu ska jag se om jag får gå och lägga mig snart, Emys bror har kommit med Emys grejer hit så Emy packar upp för fullt. Jag skulle gjort samma sak om det hade vart mina saker som kommit. Alltid roligt när man får se sina saker igen. :)


För att återgå till parktemat igen. Är det så att parker finns till för stadsbor som aldrig tar sig utanför stadskärnan? Min uppfattning är att det finns mest parker i storstäder också. Kanske finns en och annan park i mindre städer, men mer i stilen att det är en gräsplätt och lite blommor runt omkring...

Det skulle vara överflödigt med en park i Boden. Det finns ju stadsparken.. är Kvarnängen en park?

Ja, det är sent och jag filosoferar på för fullt här om parkernas existens.

Godnatt!



Kommentarer
P

Kvarnängen är ju en äng, det hörs ju på namnet. Brännastrand är nästan en park fast den heter Brännastrand.

:-)

2008-11-03 @ 16:06:47


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Superwoman

Superwomans resa genom livet.

RSS 2.0