Dagens reflekteringar

Efter att Idol-Lars blogg uppmärksammats i en artikel i aftonbladet så var jag också tvungen att läsa vad han skrivit som framkallade så många reaktioner  att det blev en artikel om inlägget.

Efter att jag läst det så är det lättare att förstå "uppståndelsen".

Idol ses mestadels av tonåringar, ungdomar, men även såklart av andra. Lars reagerade på en kommentar som han fått till ett tidigare inlägg. (Kolla in länken så blir det lättare att förstå så slipper jag upprepa. )  
http://www.tv4.se/1.655257?entryId=9531




Läste igenom alla kommentarer efter att jag läst blogginlägget. Det slog mig hur många det finns i detta land som mår dåligt. Sen insåg jag att mitt jobb går i stort sett ut på att se dessa människor, eller se hjälpa till att förebygga att de ska behöva må så dåligt. Allt går ju inte att förebygga, förutse men kan jag se en människa så har jag gjort mycket.


Fastnade för en kommentar också. Den tilltalade mig. En sån där sak som är bra att läsa lite nu och då. Påminna sig om:

"Vet inte om man får skriva här om man nu inte är tonårstjej utan....något lite äldre? =) Jag tycker hur som helst du säger mycket klokt. Det där med att acceptera. Inte acceptera som i att ge upp, men som i att sluta kämpa emot livet hela tiden. Ser det som en otroligt viktig vändpunkt i mitt eget liv - dagen då jag slutade vara ledsen/ha ångest över allt som var fel/allt som aldrig blev/ allt jag aldrig skulle få och i stället började glädjas åt allt jag faktiskt fått och allt som trots allt var bra - om än aldrig så små saker. Listan på misslyckanden och tillkortakommanden blir lätt förlamande lång - så det bästa man kan göra är nog att helt enkelt slänga den och se nyfiket på livet, se vad det ger just mig. Se livet som en erfarenhet - inte en tävling man måste vinna.
S"


(allt finns att hämta på länken ovan)

Läste en annan artikel idag om hur 30 barn blivit befriade från barnarbete i Indien och rubriken var "Trettio befriade barn - en droppe i havet".

En droppe i havet. Med tanke på hur många miljoner barnarbetare det ska finnas i Indien så känns det ju lätt som en droppe i havet. Men för dessa trettio barn så är det inte en droppe i havet. Det är snarare droppen som utgör havet (om man kan säga så). Det är deras liv, de har blivit befriade.

Som sagt var, har jag hjälpt en så har jag gjort mycket.

(http://sydsvenskan.se/varlden/article388079/Trettio-befriade-barnarbetare---en-droppe-i-havet.html)


För att associera till en tredje sak så kommer jag att tänka på filmen "Pay it forward". Som handlar om en pojke som får en skoluppgift, att komma på ett sätt att förändra världen. Denne pojke kommer på idéen att om han hjälper tre personer med något, så som tack får var och en av dessa tre hjälpa tre nya personer var.. osv..

Hjälpen, stödet eller hoppet du ger till någon kanske inte var sådan stor sak för dig, kan förändra livet för massvis med personer tack vare att de du hjälpte "skickade vidare" hjälpen.. förstår du?


Ja.. Det bidde ett lite seriösare inlägg idag. Jobbet har gått bra, har fått en praktikant som ska följa med mig i fyra veckor. Ska bli intressant att se hur det går. Jag måste nu bli mer kreativ känns det som. Men dagen har gått bra. Vissa timmar har gått sakta. Men till sist så var timmen slagen och jag kunde gå hem. Imorgon är en annan dag. Vi får hoppas den går ännu bättre. Får hoppas vi får 4 roliga veckor tillsammans där vi kan lära mycket av varandra.

Nu ska jag se om jag kan ordna mig någon middag idag. 


Adios.

 



Kommentarer
Anonym

Det var många kloka ord.

Kram P

2008-11-12 @ 21:45:31
sarah

Vill du förändra livet för någon i nöd i jul?

Ta en titt på detta inlägget;



http://obeskrivligpassion.blogg.se/2008/november/julklappar-fran-hjartat.html

2008-11-12 @ 21:50:14
URL: http://obeskrivligpassion.blogg.se/
Anonym

Hoppas du får en trevlig kväll! :)

2008-11-12 @ 21:54:51
URL: http://emmiealina.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Superwoman

Superwomans resa genom livet.

RSS 2.0