Dagens statistik


Det finns 711/717 (beroende på vilken källa man utgår ifrån) Selbergare i Sverige. Vilket gör att det efternamnet ligger på plats 947 i popularitet. 374 st i Norrbottens län, 94 st i Stockholms län, 60 st Västerbottens län, 22 st i Skåne län.

Boden har flest antal Selbergare med 138 st. Umeå har bara 46 st och Malmö har 16 st.



711/717 st Selbergare. Jag undrar hur många av dessa som jag är släkt med på ett eller annat sätt.

Var kommer namnet i från? Vem var den förste som hette Selberg och när var det.



Men i vår familj så har vi ju ett H med i spelet också. Dock inte "på riktigt". Om vi hade det så hade vi varit ännu mer unika. Då finns det endast 150 (152) personer i Sverige heter Sehlberg med H. Det ligger då på plats 1480 i popularitet.

Flest antal finns i Stockholms län, 56 personer. Västernorrlands län har 44 st.

Bodens kommun har 8 st SeHlbergare, Ö-viks kommun har flest med 22 st och Stockholm kommer där på andra plats med 16 stycken.


Då blir det dock en annan fördelning på var dessa människor finns. SeHlbergarna verkar i störst utsträckning finnas i södra Sverige. Är dessa ett släkte för sig, eller har de gjort som vi och lagt till ett H?


Sen så har jag en annan fundering också. Varför la farfar till ett H för oss?


Det finns många funderingar kring detta efternamn.


Men detta lugna vatten som Sel betyder, låter fint och jag som älskar vatten kan se detta för mitt inre och njuta av bilden av det lugna vatten som rinner där i älven.


Men jag undrar om det betyder något annat med ett H, Sehl. Eller är det bara en stilgrej. Som att stava Sara med H, Sarah.. och dylikt som förekommer i så många andra namn och sammanhang.


När det dessutom läggs till ett berg efter selet så ser jag för mitt inre ett skogbeklätt berg intill en älv uppe i Norrbotten. Finns olika bilder som framkallas inom mig när jag tänker på namnets betydelse. Vissa gånger ser jag Klusåberget, med utsikten man kan få därifrån, andra gånger ser jag andra platser i naturen i Norrbotten som etsats fast inom mig.


Hur som helst så anknyter jag namnet till något vackert, något som är Hemma.


(Statistiken i detta inlägg kommer främst från två olika källor, men även från eniro då jag kollat upp olika siffror. Svenska statisktiska centralbyrån och kindo.com)



Kommentarer
P

Det finns ju ett antal Selberg i form av berg också. Närmast din farfars hemgård ligger ett mellan Niemisel och Råneå tex.



Kram P

2008-11-21 @ 18:06:40


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Superwoman

Superwomans resa genom livet.

RSS 2.0